MANCALA si alte jocuri africane  

Cand ne gandim la invatare multi dintre noi ne imaginam un profesor care prezinta in fata unei clase. In realitate, majoritatea lucurilor pe care le cunoastem si un numar mare de abilitati pe care le dobandim sunt invatate in afara clasei: in conversatii cu alti oameni, in activitati diverse, in timpul jocurilor. Cercetatorii care studiaza oportunitatile de invatare recomanda integrarea experientelor de invatare din afara clasei in experientele de invatare care au loc in clasa.

Unul din spatiile de invatare neconventionale este reprezentat de jocuri. Aceastea le permit jucatorilor sa-si dezvolte abilitati non-cognitive cum ar fi rabdarea, organizarea, respectarea regulilor, care sunt importante pentru succesul in cariera si in viata. Jocurile dezvolta de asemenea o serie de abilitati cognitive, mai ales gandirea critica si rezolvarea de probleme. Pe langa acestea, jocurile invata copilul sa-si stapaneasca emotiile, sa accepte esecul.

De aceea, in cadrul atelierelor noastre, jocurile au un loc important si sunt parte integranta din activitatile pe care le desfasuram.

Continentul african are o lunga istorie a jocului, care se intinde pana in vremurile precoloniale, fiind folosite pentru a invata sau consolida valori, precum si abilitati cognitive si motorii.  Jocurile fac parte din tesatura sociala a multor societati africane de sute de ani. Jocuri de masa au fost folosite de-a lungul istoriei pentru a consolida strategii de pastrare a bovinelor  sau pentru a discuta informatii legate de strategiile de razboi. Astazi, jocurile de masa raman la fel de populare si semnificative din punct de vedere cultural.

Un numar tot mai mare de cercetatori din intreaga lume fac legatura intre joc si invatare si sunt convinsi ca utilizarea creativa a acestor jocuri ar putea juca un rol important in educatia formala. Prin urmare, potentialul de invatare al jocurilor de masa africane este intens exploatat.

Cercetarile arata ca jocurile de masa trebuie privite ca unice si diferite. Fiecare are propria sa mecanica, necesita abilitati specifice si produce rezultate de invatare distinctive. Aceasta inseamna ca jocurile ar putea fi utilizate pentru a preda o varietate de concepte si abilitati pe un numar de subiecti si la niveluri educationale diferite.

Jocurile sunt cu siguranta spatii alternative pentru invatare si pot avansa educatia . Potentialul educational al jocurilor de masa africane a fost argumentat de mult timp antropologi si savant.

In intreaga lume, educatorii si cercetatorii exploreaza jocuri pentru a intelege si imbunatati invatarea. Multe dintre jocurile digitale care sunt apreciate pentru valoarea lor educationala sunt, de obicei, scumpe si inaccesibile pentru majoritatea oamenilor. Jocurile de masa africane, pe de alta parte, sunt facute  simplu si pot fi chiar reproduse sau proiectate intr-un loc de joaca prin saparea gaurilor in pamant sau nisip.

Unul din cele mai cunoscute jocuri este Mancala. Unele forme de mancala au fost jucate de mii de ani de generatii de oameni.

Forme ale acestui joc sunt jucate de mii de ani. In prezent jucatorii folosesc reguli variate, se joaca pe table temporare in nisip, pe table din piatra sau diverse table din lemn.  In fiecare varianta, africanii au folosit seminte sau pietricele.

Multe table de joc Mancala se gasesc in colectiile muzeelor din intreaga lume, dovedind vechimea acestui joc in cultura Africana.

Reguli Mancala:

Aceasta este o versiune a jocului de baza si contine o tabla de joc cu 12 adancituri dispuse pe doua randuri si 48 de pietre colorate de sticla.

Fiecare jucator are in fata sa 6 “gropi” iar in partea dreapta o “mancala”.

Piesele se aseaza cate 4 in fiecare adancitura, culoarea fiind irelevanta.

Scopul jocului este sa fii primul jucator care colecteaza cele mai multe pietre.

Jocul incepe cand un jucator ia toate piesele dintr-o gaura si le distribuie cate una in fiecare adancitura in sensul invers acelor de ceasornic, pana le termina.  Daca in drumul sau intalneste propria mancala aseaza o piatra in aceasta. Daca ajunge la mancala adversarului, o sare si distribuie mai departe.  Daca ultima piesa pica in propria mancala, jucatorul are voie la inca o runda. Daca ultima piesa cade intr-o adancitura goala, jucatorul captureaza piesele din groapa opusa si le aseaza in mancala lui. Jocul se termina cand toate cele 6 adancituri de pe o parte sunt goale. Jucatorul care are inca piese pe partea sa de tabla, ia toate acele piese. Se numara pietrele din fiecare mancala. Castiga cel care are mai multe. 

Morabaraba - tintar 

Tsoro Yematatu

Butterfly (Mozambique)

Marakeck